Geschiedenis
Bedreigd Werelderfgoed
Cultureel Werelderfgoed
Natuurlijk Werelderfgoed
Home
wereld - selected
17-11-1869: Opening van het Suezkanaal
          
banner
Opening van het Suezkanaal. Foto genomen vanuit de ruimte, eigendom van NASA.
vlag egypte

Officiële landstaal: Arabisch
Hoofdstad: Caïro
Regeringsvorm: republiek
Staatshoofd: President Abdul Fatah al-Sisi
Regeringsleider: Premier Sherif Ismail
Religie: 90% Islam, 10% Christendom
Oppervlakte: 1.002.000 km²
Inwoners: 94.666.993 (2016)
Inwoners / km²: 94,5 / km² (2016)
Munteenheid: Egyptische pond
Nationale feestdag: 23 juli
Volkslied: Biladi, Biladi, Biladi

Thumbnail vlag Egypte
17-11-1869: Opening van het Suezkanaal - Een nieuwe, kortere handelsroute tussen Europa en AziŽ wordt gerealiseerd.

De verwerkelijking van het Suezproject, de aanleg van een verbindingskanaal tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee, was het werk van de voormalige diplomaat Ferdinand de Lesseps. De Lesseps ontwikkelde zijn idee na het lezen over de pogingen die reeds in de oudheid waren ondernomen om een weg door de woestijn te banen. Toen Said Pasha, een oude bekende van De Lesseps, werd benoemd tot kedive (heerser) van Egypte, wist hij toestemming te verkrijgen voor het realiseren van zijn droom. Met een lening van de Franse staat ging hij aan de slag om fondsen te werven.

De Lesseps stak in 1859 persoonlijk de eerste schop in het zand. Duizenden Egyptische boeren werden tewerkgesteld aan het kanaal dat tien jaar later tot havenstad Suez was uitgegraven. Het

163 km lange kanaal betekende een drastische inkorting van de vaarroute tussen Europa en het Nabije en Verre Oosten. De opening van het kanaal in november 1869 was een groot internationaal evenement.

De Britse regering had zich in eerste instantie verzet tegen het Franse initiatief, maar kocht onder premier Benjamin Disraeli de Egyptische aandelen in het kanaal over, waarmee het een Anglo-Franse onderneming werd. En het was een winstgevende onderneming voor beide landen, tot president Gamal Abdul Nasser het Suezkanaal in 1956 nationaliseerde. Tijdens de hieruit voortvloeiende Suezcrisis was de waterweg voor internationaal verkeer gesloten, zo ook in 1967 (Zesdaagse Oorlog) en 1973 (Jom Kipoeroorlog).