Het Circuit van Terlaemen (Zolder)

 

 

Het circuit van Terlaemen (Zolder) met zicht op de startgrit.
ons land - focus


Welkom in Limburg!

Inleiding en bronvermelding
Algemene Geschiedenis
's Lands Glorie
Bezienswaardigheden
Home
           
banner
Vlag Limburg

Het circuit van Terlaemen (Zolder) met zicht op de startgrit.

Het circuit van Terlaemen is een Belgisch racecircuit gelegen in de gemeente Heusden-Zolder. Het huidige circuit kreeg gestalte in het begin van de jaren zestig, toen de lokale motorclub Zolder die sinds 1961 al wedstrijden organiseerde, besliste om de zaken grondiger aan te pakken en een circuit liet ontwerpen door de Belg Maurice Belien Sr. en Nederlander John Hugenholtz sr. De officiŽle opening kwam er op 19 juni 1963. Al in 1964 werd de eerste Formule 2 race georganiseerd en in de daaropvolgende jaren kreeg de omloop steeds meer internationale uitstraling. Door de boycot van Spa-Francorchamps om veiligheidsredenen, kwam Zolder vanaf begin jaren 70 in de running voor het organiseren van de Grand Prix Formule 1 van BelgiŽ. In 1972 viel de eer nog te beurt aan het splinternieuwe Circuit Nijvel, maar in 1973 was het eindelijk raak. Op het allerlaatste ogenblik dreigde er nog een kink in de kabel te komen toen bleek dat het asfalt niet overal opgewassen was tegen het vermogen van de bolides, en er protest kwam van de piloten. In allerijl werden de nodige aanpassingen uitgevoerd en de wedstrijd kon alsnog van start gaan. In 1974 was het opnieuw de beurt aan Nijvel, maar daarna zou de Formule 1 tot 1982 in Zolder blijven. Na de heropening van Spa-Francorchamps voor de Formule 1 in 1983 kwam de Grand Prix nog een laatste keer naar Zolder in 1984.

Het circuit is vrij vlak en bestaat uit 2 rechte stukken en een serie van bochten die deze stukken verbinden. Tegenwoordig worden er voornamelijk Belgische races en een ronde van het Duitse F3 en het DTM kampioenschap op gehouden, alsook de nacht van Zolder. Sinds 2010 vindt hier ook een race uit de WTCC plaats. De bekendste race op dit circuit is de 24 uur van Zolder. De baan was oorspronkelijk 4,2 kilometer lang en heeft nu een lengte van 3,977 kilometer. De basisvorm van de omloop bleef al die jaren vrijwel ongewijzigd. In afwachting van de komst van de Formule 1 werd in 1972 een chicane gebouwd om de snelheid bij het oprijden van de Sacramentshelling te drukken, in 1975 werd de Jacky Ickx-chicane aangepast en in 1986 werd de Villeneuve-chicane aangelegd. Circuit Zolder werd internationaal mede bekend door het dodelijk verongelukken van Gilles Villeneuve die in een ultieme poging om de pole-positie te veroveren voor de Grand Prix in 1982 met zijn Ferrari tegen de RAM van Jochen Mass knalde die zijn uitloopronde reed.

Op en rond het circuit werd ook een aantal keren wielerwedstrijden georganiseerd. In 1969 en 2002 zelfs het WK op de weg, respectievelijk gewonnen door Harm Ottenbros en Mario Cipollini, en in 1970 en 2002 het WK veldrijden. Sinds 2008 wordt er jaarlijks de 24 uren van Zolder voor fietsen verreden door amateurs en ex-beroepsrenners. In 2006 werd de omloop voorzien van een nieuwe asfaltlaag. Op 5 april 2007 werd er begonnen aan het verbouwen van een nieuwe chicane voor de sacramentsheuvel en aan de verbreding van de pitstraat uitgang.

Op 26 augustus 2007 werd er voor het eerst op het circuit een ChampCar-race georganiseerd. Het circuit werd aangepast aan de eisen van ChampCar o.a. de chicane voor de sacramentsheuvel werd terug gewijzigd. Deze race werd gewonnen door Sťbastien Bourdais. In 2008 had de Grand Prix ook normaal door moeten gaan, maar door de fusie van ChampCar met IRL ging dit niet door. In 2008 werd er ook voor het eerst een superleague formula race gehouden. In 2009 en 2010 stond deze race wederom op de superleague formula kalender.